Століттями в нашій історії серед розпорошених в усьому світі
українців поставало питання про повернення історичної пам'яти рідного
народу. Особливо ж це гостро відчували ті наші брати і сестри, котрі
багато років знемагали під чужоземним пануванням на автохтонних землях.
І коли траплялася нагода повернутися в коло української рідні, вони
одразу ж заявляли про це українським здвигом. Так, коли в середині ХVІІ
століття в козацькій Україні розпочалася національна революція, то
нащадок окатоличеного українського роду реєстровий чигиринський
полковник Станіслав Кричевський повертається до православ'я, беручи
собі ім'я покровителя козацтва архистратига Михаїла, й стає козацьким
ватажком. На чолі Київського полку він проявить таку самопожертву в
ім'я України, що його противник на полі бою - литовський гетьман Януш
Радзивіл - накаже насипати на місці поховання Михайла Кричевського
високу могилу за козацьким звичаєм.
А син підстарости Теребовельського, козацький полковник Станіслав
Мрозовицький, так хоробро битиметься на мурах Збаража, що, дізнавшись
про його героїчну смерть, заридає вся соборна Україна:
Ой, Морозе-Морозенку,
Ти - славний козаче!
За тобою, Морозенку,
Вся Вкраїна плаче...
Ще ширших масштабів набрав цей рух на початку ХХ століття, коли
українство почало відроджуватися в усіх розселеннях і горнутися до
матері-України. Наприклад, Владивостоцька Українська Громада, що
зібралася 26 березня 1917 року, поставила собі за мету об'єднати
українців Далекого Сходу та ознайомити широкі кола громадянства краю з
українським питанням. Організаційний комітет із скликання першого
з'їзду Хабаровської округи закликав тоді всіх українців: "Нехай ні одно
село не останеться без представника! В організації сила, а від неї
залежить наша будучність! Тому нам треба горнутися докупи, щоб створити
одну сильну громаду вірних синів Батьківщини, завзятих борців за волю і
щастє українського народу".
Власний державний організм бачили по суті на всіх етнічних
теренах, де компактно розселялися українці. Зокрема, планувалося, що
"західним кордоном має бути Люблинська і Гродненська губернії,
південно-східним - Кубань, північним - Прип'ять, південним - Озівське й
Чорне моря...".
Це прагнення до об'єднання, підтримане резолюціями українських
громад на всій території Росії, знайшло значною мірою своє вираження в
рядках Третього Універсалу, яким 20 листопада 1917 року проголошувалася
Українська Народна Республіка: "До території Української Народньої
Республіки належать землі, заселені в більшості українцями: Київщина,
Поділля, Волинь, Чернігівщина, Полтавщина, Харківщина,
Катеринославщина, Херсонщина, Таврія (без Криму). Остаточне визначення
границь Української Народньої Республіки як щодо прилучення частин
Курщини, Холмщини, Вороніжчини, так і суміжних губерній і областей, де
більшість населення українська, має бути встановлене по згоді
організованої волі народів".
Поза державним українським простором не хотіли залишитися і на
найзахідніших наших етнічних теренах. І коли восени 1918 року почала
розвалюватися Австро-Угорщина, то населення Закарпаття потягнулося до
матері-України. Згідно з повідомленням Худлівської дільничної влади
Ужанської жупи від 28 листопада 1918 року, "українську ідею поширюють
там солдати, що повертають додому, і, як говорять, там народ вважає
себе тотожним з українською нацією і бажає об'єднатися з нею".
А як тільки українців спробували навернути до Угорщини, то вони
устами своїх представників на соборі Мараморощини - споконвічної
української землі - 18 грудня 1918 року заявили: "Не треба нам нічого
од мадьярів, най живе Україна, до України, ідемо до України". Після
багатьох промов, у яких делегати висловлювали бажання жити разом з усім
українським народом, збори заявили, "що жадають з'їднання всіх руських
земель до однієї держави (країни), а рівночасно протестують проти того,
щоб руські землі були віддані Румунії, Чехам або іншій чужій країні".
На цьому представницькому зібранні було обрано Марамороську руську
раду й ухвалено рішення про скликання в Хусті 21 січня 1919 року з'їзду
представників усього Закарпаття. Сігетська Руська Рада закликала
зійтися 21 січня 1919 року до Хусту, бо в "цілім світі кожний народ
говорить про себе, де він хоче бути, чи з своїми людьми, чи з другими
народами.
Ми самі також хочемо про наш руський народ сказати, як ми хочемо жити, бо довтепер перед світом ще сме не виповіли".
Посли, вказувалося у зверненні, мають прийти "від усего руського
народу, котрий находится на Мадярщині, с вармедів (областей - В. С.)
Мариморош, Угочи, Берег, Унг, Земплин, Шарош і Спиш".
Усім закарпатцям адресувалися такі слова: "Гадкуймо, аби наші
потомки на нас не нарікали! Абисмо славу й честь заслужили перед
руським народом і перед усим світом. Покажім, што й ми такі люде, як
другі, сами будуймо свою будучнисть! Не даймо, аби другі нам
будували!".
Подібні резолюції було ухвалено практично в усіх куточках
Закарпаття, і 21 січня 1919 року до Хусту прибуло, як і передбачалося,
420 делегатів, тобто були представлені всі 420 тисяч Українців
Закарпаття. Устами народних депутатів було сказано все те, про що
мріяло не одне покоління поневоленого чужинцями й на довгі роки
відірваного від рідної землі закарпатського населення: "Іван Волощук,
житель с. Нанково, пропонує з'єднатися з Україною, що одноголосне було
проголошено з безмежним одушевленням і бурхливими окликами "Хай живе!".
На з'їзді в Хусті було обрано Руську Центральну народну Раду
в Угорщині, яка послала делегацію на чолі з адвокатом Михайлом
Бращайком, аби "передати рішення всенародних зборів українському уряду
в Станіславі та Києві".
А наступного дня - 22 січня 1919 року - сталося те, про що справді століттями мріяли українці. Вони возз'єдналися!
Володимир СЕРГІЙЧУК,
професор Київського національного
університету імені Тараса Шевченка,
доктор історичних наук
Джерело: http://nacija.org.ua/
|